Nöropazarlama II: Dünyadan Örnekler

En meşhur nöropazarlama çalışmasının iki ezeli rakip marka arasında uygulandığını biliyor muydunuz? O markalar ise Coca-Cola ve Pepsi.

Sinirbilimi ile pazarlamayı ortak amaçla bir araya getiren nöropazarlama hakkındaki yazı dizimizin ilk bölümünü (Müşterinin Zihnine Yolculuk) buradan hatırlayabilirsiniz.

Araştırmada beyin aktiviteleri izlenen 16 katılımcıdan, gözleri bağlı şekilde önlerindeki iki bardaktaki kolaları tatmaları ve hangisinin lezzetini beğendiklerini söylemeleri istendi.

Deneyden önce katılımcıların bir yarısı Pepsi, diğer yarısı ise Coca-Cola markalı içecekleri tercih ettiklerini belirtmişlerdi. Araştırma sonucunda, Pepsi severlerden 3 tanesinin Coca-Cola’nın lezzetini beğendikleri ortaya çıktı.

Katılımcılardan gözleri kapalı olarak favori içeceklerini seçmeleri istendiğinde, hangi markaya ait olmadığı bilinen lezzet beynin ödül mekanizmasını devreye soktu.

Aynı deney katılımcıların bardaklarda hangi markanın içeceği olduğunu bildikleri şekilde tekrarlandığında beyin aktivitelerinin değiştiği görüldü. Markaları bilerek tercih yapan katılımcıların beyninde anılardan ve kültürel öğretilerden sorumlu kısmın devreye girdiği fark edildi.

Konu lezzet olduğunda Pepsi ve Coca-Cola birbirlerine üstünlük sağlayamadılar fakat markalar deneye dâhil olduklarında daha fazla insan Coca-Cola’yı tercih etti. Bilim insanları, katılımcıların içeceğin de bulunduğu mutlu anılarına odaklandıklarını fark ettiler. “Mutlu anlar”, Coca-Cola pazarlama stratejisinin çatısını oluşturuyor.

Ev gibi hissettiren hazır çorba

ABD merkezli konserve çorba ve gıda firması Campell, Innerscope araştırma şirketiyle birlikte gerçekleştirdiği bir araştırmada müşterilerin marketlerdeki vücut dilini gözlemledi.

Araştırmanın amacı, insanların evde çorba içmek istediklerinde hissettikleri rahatlama hissini neden markete geldiklerinde hissetmediklerini anlamaktı.

Elde edilen bulgular, Campell’ın Andy Warhol tarafından tasarlanan ikonik konserve tasarımını değiştirmesine sebep oldu. Marka ambalajdaki logosunu küçülttü, kaşıkları ortadan kaldırdı ve daha canlı renklerle tasarımın merkezine konan çorbanın sıcak bir his vermesi sağlandı.

Kola ve çorba araştırmalarının her ikisi de müşteri tutumunu anlamak için beynin farklı senaryolardaki tepkilerini ölçtü ve satın alma sürecinin geleneksel araştırmaların ortaya çıkaramadığı taraflarını aydınlattı.

 

 

Nöropazarlama I: Müşterinin Zihnine Yolculuk

Nöropazarlama, sinirbilimi ile pazarlamayı ortak bir amaçla bir araya getiriyor: Müşterilerin bir markayı tercih etmesinin, bir ürünü satın alıp almamasının ve sadık müşteriye dönüşmesinin ardındaki zihinsel süreçleri anlamak.

Nöropazarlama III: Müşteri Dostu E-Ticaret

Hâlihazırda bu alanda yapılan araştırmalara bakarak bile kendi işinize dair ilginç ve işlevsel bulgular elde edebilirsiniz. Başlangıç için e-ticaret platformunuzda ve müşterilerinize yaklaşımlarınızda uygulayabileceğiniz bazı iyileştirmeler söz konusu.