Müşteriler sepeti onaylamak için hangi aşamalardan geçiyor?

Satın alma süreci, müşterilerin e-ticaret sitenize girmesiyle başlar ve siparişlerini onaylamalarıyla sona erer. Kimi müşterilerin sürecin sonuna kadar gitmemeleri ise e-ticaret platformlarının çözmesi gereken gizli engebelere işaret eder.

Tipik bir satın alma sürecini dört adımdan oluşur:

  1. Platforma giriş (oturum sayısı)
  2. En az bir ürün sayfasının incelenmesi
  3. Ürünlerin sepete eklenmesi
  4. Satın alma

Müşteri bu aşamaların herhangi birinde siteyi terk edebilir. Müşterinin aşamaları sorunsuz aşmaları ve siparişi tamamlamasını sağlamak ise e-ticaret sitelerine kalıyor. Fakat bunun için öncelikle müşterilerin siteyi terk ettikleri aşamalar üzerinden neden satın alma yapmadıklarını anlamak gerekiyor. SaleCyce tarafından Fransa’da gerçekleştirilen bir araştırma, tam olarak bu soru işaretini gideriyor.

Her ziyaretçi satın almaya hazır değildir. Birinci adımı aşmayanların çoğu, e-ticaretiniz hakkında iletişim ve yasal gibi genel bilgiler arıyor ya da hangi kategorilerden ürünler satıldığına göz atmak istiyor olabilir.

E-ticaret sitelerini ziyaret edenlerin yalnızca yüzde 44’ü ikinci aşamaya geçerek ilgi duydukları bir ürünün sayfasına göz atıyor. Bu veri, ziyaretçilerinizden yarısından azının spesifik bir ürüne dair ebat, renk, materyal ve fiyat gibi bilgi almaya ihtiyaç duyduğuna işaret ediyor. Ziyaretçileri siteye getirmenin maliyeti düşünüldüğünde, ikinci aşamaya geçenlerin oranı e-ticaretin zor yanını kanıtlar nitelikte.

Ürün sayfalarını görüntüleyenlerin üçte ikisi siteyi terk ediyor. Bir ürünü sepete ekleyenler ise tüm ziyaretçilerin yüzde 15’i kadar.

Buraya kadar giderek azalan kullanıcı sayısı, satın alma sürecinin bir huniye benzetilmesine sebep oluyor. Ne yazık ki, gelenek dördüncü aşamada da bozulmuyor. E-ticaret sitelerini ziyaret edenlerin yalnızca yüzde 3,3’ü siparişlerini onaylıyor.

E-ticaret sitenize girenlerin siparişlerini onaylayanlara oranı ‘dönüştürme oranı’, ürünü sepete ekleyen fakat siparişi onaylamayanlara ‘terk edenler’, ürünü sepette bırakanların sepeti onaylayanlara oranı ise ‘sepet terk edilme oranı’ olarak adlandırılıyor.