Mobil ticaretin gelecek 5 yılı

Günümüzde mobil ödemeler yalnızca çevrimiçi mağazalarda yapılanlarla sınırlı değil. Bunun yanı sıra, modern akıllı telefonlar fiziksel mağazalarda yapılan ödemelerde ve SMS ile ödemelerde kullanılıyor. Öte yandan bankalar tarafından desteklenen hizmetlerin her an ve her yerden ödenebilmesini sağlıyor. Mobil ödeme kabiliyetleri, yeni akımların olgunlaşması ve kullanıcıların yeni ödeme şekillerini benimsemesiyle önümüzdeki beş yılda daha da artacak.

E-ticaretin geleceğini çevrimiçi ile çevrimdışının yakınmasından ayrı düşünmek imkânsız. Bu yakınsamayla birlikte mağazalarda yapılan mobil ödemeler artacağı gibi, sevkiyat ve hedefli reklamlarda da iyileştirmeler yaşanacak. Mobil cihazlar müşterinin tam konumunu kuryelerle paylaşarak gereksiz aramaları ortadan kaldıracak ve reklamcılar hedef kitlelerine konumlarıyla ulaşabilecek.

Önümüzdeki yıllarda önemi artacak bir diğer akım ise çoklu ekran iyileştirmeleri. Günümüzde akıllı telefonlar neredeyse her işlemi yapabiliyor olsa da, büyük ekranlı tabletler de hâlâ yoğun olarak kullanılıyor. Kullanıcılar, başka cihazlar kullandıklarında üye oldukları siteler tarafından tanınmamaktan şikâyetçiler. Criterio tarafından yapılan bir araştırmaya göre, e-ticaret kullanıcılarının yüzde 27’si bunu bir sorun olarak görüyor. Uzmanlar ise kullanıcı tanımlama sistemlerinde cihaz odaklı stratejilerden insan odaklı yaklaşımlara geçişin önemine vurgu yapıyor.

Mobil ödemelerin katlanarak artmasına kesin gözüyle bakılıyor. BKM verilerine göre Türkiye’deki e-ticaret kullanıcılarının yüzde 70’i mobil ödeme yapıyor. Mobil alışveriş yapan kişilerin neredeyse yarısı mobil ödemelerin bugünkü güvenlik düzeyini iyi ya da çok iyi olarak değerlendiriyor. Bu kapsamda özellikle alışveriş veya ödeme amaçlı mobil uygulama kullanımı arttıkça tüketicilerde mobil ödemelere olan güvenin yükseldiği gözlemleniyor. Araştırmaya göre mobil alışveriş yapan kişilerden sadece yüzde 13’ü gelecekte tüm alışverişlerini mobile kaydırmamayı düşünüyor.

Mobil siteler, mobil uygulamaları yenecek. Kullanıcılar kullandıkları her servis için ayrı bir mobil uygulama indirmek zorunda olmak istemiyor. İstatistikler, mobil kullanıcılarının yüzde 90’a yakınının çoğunlukla popüler sosyal ağların ve oyunların uygulamalarında vakit geçirdiğini gösteriyor. Bugün popülerlik kazanmakta olan Google AMP gibi formatlar, hızlı ve istikrarlı çalışan mobil sitelerin mobil uygulamalardan daha kullanışlı olabileceğini kanıtlıyor.

Temassız ödemeler dörde katlanacak. Pazar uzmanları temassız ödeme teknolojilerinin kullanımında önümüzdeki beş yıllık süreçte dört kat büyüme bekliyorlar. Mobil ödemelerde beklenen artışın, mobil reklam bütçelerini de beraberinde artırması bekleniyor. ABD pazarında mobil reklam bütçelerinin beş yılda yüzde 37 artacağı tahmin ediliyor.

Temassız ödemelerin yapabilecekleri ve değiştirebilecekleri bir hayli fazla. Günümüzde çoğunlukla akıllı telefonlarda kullanılsa da, giyilebilir teknolojilerin yeniden canlanması, müşterilerin her gün kullandıkları akıllı nesnelerden daha fazlasının ödeme araçlarına dönüşmesini sağlayacak. Ödeme sürecinde kartların ve akıllı telefonların gerekliliği ortadan kalkacak.