E-ticaretinizin sıradaki durağı hangi ülke olmalı?

Günümüzde sınır ötesiyle e-ticaret yapmak Amazon, eBay ve Alibaba gibi devlere özgü değil. Kapıdan kapıya sevkiyat ağlarının gelişmesi ve e-ticaretin küresel standartlar kazanması, sınır ötesi e-ticaret dikeyini 300 milyar dolarlık bir pazara dönüştü.

DHL Express’e göre, 2020 yılına gelindiğinde e-ticarette harcanan her 5 dolardan her 1 dolar sınır ötesi e-ticaret üzerinden gelecek. Sınır ötesi e-ticarete dair verdiğimiz ipuçlarını buradan hatırlayabilirsiniz.

Türkiye’deki internet kullanıcılarına satış yaptığınız e-ticaretinizi başka ülkelere de taşımayı planlıyorsanız, e-ticaret hacminin önümüzdeki birkaç yılda büyüme potansiyeli gösterdiği ülkeleri aklınızda bulundurmanızda fayda var: Hindistan, Rusya ve Polonya.

Hindistan: Katlanarak büyüyen pazar

Hindistan, Birleşmiş Ticaret Odaları ile Assocham ve Forrester araştırma şirketi tarafından hazırlanan e-ticaret raporuna göre, ülke dünyanın en hızlı büyüyen e-ticaret pazarına sahip. Pazarın yıllık büyüme oranı yüzde 51.

Toplam 30 milyar dolar hacme ulaşan Hindistan e-ticaret pazarı, 2020 yılında 120 milyar dolarlık devasa bir pazara dönüşecek. Bu öngörü, pazarın dört yıl içinde dört kat büyüyeceği anlamına geliyor! Ülkedeki 400 milyon internet kullanıcısının yüzde 75’i 15-34 yaşları arasında.

Hindistan e-ticaret pazarından öne çıkan oyunculara bakmakta fayda var. 2007 yılında kurulan Flipkart, Hindistan’ın en büyük e-ticaret platformu konumunda. Ülkede kullanılan en popüler mobil cüzdan Paytm ise 20 milyon kullanıcıya sahip. Son olarak, BookMyShop ülkedeki çevrimiçi bilet satışının yüzde 90’ını elinde bulunduruyor.

Rusya: Nakit olmadan asla

Rusya e-ticaret pazarı, 2014 yılında gösterdiği yüzde 31 büyüme sıçramasının ardından, 2015-2016 yıllarında yüzde 6 büyüme gösterebildi. Fakat pazar değerlenmeye devam ediyor. Geçtiğimiz yıl 21,6 milyar dolar hacme ulaşan Rus e-ticaret pazarı, internet kullanıcılarının yüzde 25’ine denk gelen 30 milyon müşteriye hitap ediyor.      

Rusya e-ticaret pazarının karakteristik özelliklerinden birisi, Rus müşterilerin çevrimiçi ödeme sistemlerine güvenmemesi. Kart bilgilerini vermekten kaçınan Rus e-ticaret kullanıcılarının yüzde 75’i yalnızca kapıda nakit ödemeyi tercih ediyor.

Rusya e-ticaret pazarının en büyük oyuncularından Ulmart, müşterilerine elektronikten bahçe ürünlerine kadar geniş yelpazede satış yapıyor ve 2015 yılında 500 milyar euro ciro açıkladı. Ülkenin e-ticaret pazarına dair fikir verebilecek bir diğer site ise Ozon; bir diğer deyişle Rusya’nın yerli Amazon’u.

Polonya: Sipariş toplamı büyüyor

Polonya, e-ticaret pazarı sürekli büyüme gösteren bir diğer ülke olarak dikkat çekiyor. 2008 yılında 1,85 milyar euro hacmi bulunan pazar, 2017’de 8,5 milyar euro hacme ulaştı. 12 milyon kadar Polonyalı e-ticaret sitelerinden alışveriş yapıyor.

2016 yılında ülkedeki sepet ortalaması 260 euro olarak saptandı; bu değer bir önceki yıla kıyasla  yüzde 12 daha fazla. Polonyalı e-ticaret kullanıcılarının favori ürün kategorileriyse kıyafet, kitap ve elektronik cihazlar şeklinde sıralanıyor.

Polonyalı e-ticaret kullanıcılarının yalnızca yüzde 12’si alışverişlerini kredi kartlarını kullanarak ödüyor. Kullanıcılar çoğu banka kartları, kapıda ödeme ve PayPal tercih ediyor.

2009 yılında açılan ve eBay iş modelini uygulayan Allegro, ülkenin dikkat çeken e-ticaret platformlarından. 20 milyondan fazla kullanıcıya sahip olan site, her gün 870.000 adetten fazla ürün satıyor. Bir diğer e-ticaret platformu Ceneo ise yalnızca ürünü satın alan müşterilerin yorum yapmasına izin verdiği sistemiyle dikkat çekici bir örnek teşkil ediyor.