Dijital paralar e-ticaret için yeni fırsatlar taşıyor

Günümüzde teknoloji dünyasının hayat verdiği yeni bir moda sözcük var: Disruption. Türkçe’de ‘bozma’ ya da ‘yıkma’ anlamına gelen bu kelime, teknolojik yeniliklerin yeni pazarlar yaratmasını tanımlamak için kullanılıyor.

Küçük bir şirket ya da popüler tabirle bir girişim, büyük etkiye sahip bir ürün geliştirerek sektörün lider oyuncularının kurguladığı düzeni ‘bozabiliyor’. Bunun iyi bilinen bir örneği de YouTube.

YouTube 2005 yılında birkaç genç tarafından kurulduğunda, büyük stüdyolar insanların evde çekilen düşük kaliteli videoları izlemeyeceğini düşünmüştü. Platformun Google tarafından satın alınması ve internetin en bilinen adreslerinden olması, dönemin medya devlerinin yanıldığını gösteriyor. Dijital para birimleriyse, YouTube’un medya sektöründe yarattığı dönüşümün bir benzerini finans alanında başarmak niyetinde.

Türkiye’de de kripto parayla alışveriş mümkün

Çoğunlukla bir yatırım aracı olarak kullanılan dijital (ya da kripto) paralar, çevrimiçi satış yapan şirketler için de yeni fırsatları beraberinde getiriyor.

İngiltere’nin ünlü yayın kuruluşlarından The Guardian Gazetesi, dijital para birimlerinin varlık transferi için banka gibi hiçbir düzenleyici ve denetleyici kuruma ihtiyaç duyulmadığına dikkat çekiyor.

Herhangi bir ülkenin ve dolayısıyla merkez bankasının denetiminde olmayan Bitcoin ve Etherium gibi dijital paralar, hâlihazırda dünyanın dört bir yanında kullanılıyor.

Türkiye’de 3B yazıcı almaktan bilgisayar toplamaya, perde alışverişinden kaçış oyunlarına katılmaya kadar birçok farklı ürün ve hizmet karşılığında Bitcoin’ler kullanılabiliyor. Ancak bu işletmelerin görece küçük ve orta ölçekli olduklarını belirtmekte fayda var.

Dünyada ise dev şirketlerin gitgide dijital para birimlerini benimsedikleri görülüyor. ABD merkezli bilgisayar üreticisi Dell, bunun en büyük örneklerinden birini teşkil ediyor. Şirketin kurucu CEO’su Michael Dell, 2014 yılında sattıkları tüm bilgisayarların Bitcoin karşılığında alınabileceğini açıklamıştı. Ünlü çevrimiçi müzik platformu SoundCloud da Bitcoin ile ödeme kabul eden dev teknoloji şirketleri arasında sayılabilir.

Rekabetçi ürünler yaratmak için ideal koşulları sağlıyor

Uzmanlar, dijital paraların gelecekte e-ticaret için de popüler olabileceğine işaret ediyor. İşlem ücretlerinin olmaması, satıcıların maliyetlerinin düşmesine ve dolayısıyla daha rekabetçi ürün fiyatları belirlemelerine olanak tanıyabilir.

Bu teknolojinin popüler olması küresel ticaret yolları için de yeni fırsatların ortaya çıkmasını sağlayabilir. Dünyada hâlâ birçok ülkede ödemeler yerel araçlarla yapılıyor.

E-ticaret insanlar ile firmalar arasında sanal bir köprü olduğuna göre, bu alışverişte sanal paraların kullanılması da kulağa bir hayli mantıklı geliyor. Fakat henüz hiçbir dev e-ticaret sitesinin Bitcoin kabul etmemesi, henüz dijital paraların yeterince istikrarlı olmadığı fikrini destekliyor.