Black Friday'de müşteri davranışı

İnternetten sipariş verenler büyük indirimlerin ve tanıtımların yapıldığı etkinliklerde nasıl davranıyorlar? Bu soruyu yaklaşan Black Friday özelinde hem toplu hem de birey bazında cevaplıyoruz.

Öncelikle şunu unutmamakta fayda var. Black Friday, alıcıda da satıcıda da büyük bir beklenti yaratıyor. Bu yüzden herkesin böyle bir andan en iyisini alabilmek için önceden hazırlığını yapması gerekiyor. Tüketiciler ihtiyaçlarını ve bütçelerini planlamalı, e-ticaret dünyası ise tepeden tırnağa her şeyi...

Ziyaretçi %65, işlem %170 artıyor

İnsanların toplu davranışıyla başlayalım. Yarı fiyatına hatta daha ucuza satılan ürünler, 2017 yılında ABD’deki tüketicilere 24 saat içinde 5 milyar dolar harcattı. Toplam harcama ise 700 milyar doları buldu. 

İlk 24 saat verileri, 2016’daki Kara Cuma’ya göre yüzde 16,9 artış anlamına geliyordu. Bu yıl içinse beklenti yüzde 15 artış olacağı yönünde. 

ABD Ulusal Perakendeciler Birliği’ne göre bu yılki Kara Cuma’da 115 milyon kişinin alışveriş yaptığı tahmin ediliyor. Araştırmalara göre Kara Cuma’da e-ticaret sitelerinin ziyaretçi trafiği % 65, işlem sayıları da % 170 artıyor. 


Sadece kartlı ödemede 2,45 milyar TL harcandı

Türkiye 2017 yılındaki Black Friday’de ne kadar para harcadı? Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verileri bu soruyu yanıtlıyor: Sadece kartlı ödemeyle 2,45 milyar TL harcadık. Bu miktar 2016’daki 1,88 milyar TL’ye göre yüzde 30 arttı.

Bunlar işin boyutunu anlamak için yeterli. Birey verileri ise e-ticaret dünyasının yapabileceği değişiklikleri işaret etmesi açısından önemli.

Fiziksel mağazası olanlar omni-channel’a geçmeli

Google, e-Bit, AppAnnie’nin iç verileri, Search Provokers ve Search Hello’nun Amerika kıtasındaki araştırmalarına göre, offline, yani fiziksel olarak alışveriş yapacak olsalar bile önce internette arama yapanların oranı yüzde 86. Yani sağlam bir web trafiğine hazır olmalısınız. 

Diğer yandan tümleşik kanallı çalışmalarınızın da müşteri tanıma, kişisel yaklaşım ve buna göre online/offline kampanyalar açısından uygun olduğundan emin olabilirsiniz.

Web aramaları bir ay önceden başlıyor

Kara Cuma için internet aramaları bir ay öncesinden başlıyor. Bu yüzden son günü beklemeden planlama ve operasyon adımlarını atmalısınız.

İndirim konusundaki düşüncenizi de gözden geçirebilirsiniz, zira tüketicilerin yüzde 37’si Black Friday indirimlerine inanmıyor, yüzde 19’u ise bu indirimlerin etkili bir oranda olmadığını düşünüyor. 

Bunu müşteriye sunabileceğiniz tek değerin indirim olmaması gerektiği şeklinde de okumak mümkün. Üstelik bu konuda atacağınız her adım markanıza uzun vadede de faydalı olacağını unutmayın.

Black Friday, bolca yeni müşteri demek

Diğer yandan, Kara Cuma’da alışveriş yapanların yüzde 34’ü yeni müşteri. Daha sonra bu müşterileri doğru şekilde hedefleyerek müşteri tutma (retention) oranınızı da yükseltmeniz mümkün. Ayrıca Black Friday’de bir şeyler alanların yüzde 78’i mağazaya tekrar döndüğü bilgisi de, kendinizi ve farkınızı onlara anlatmak için de bir fırsat anlamına geliyor.

Satışların yüzde 38’i Black Friday günü gerçekleşmiyor. Buna göre, indirimlerinizi ya da Black Friday çalışmalarınızı sadece 27 Kasım’la sınırlı tutmamanızda fayda var.

Sepet tutarları katlanıyor

Tüketicilerin yüzde 51’i tüm alışverişi tek bir noktadan yapmak istiyor. Bu sebebi sepet terk oranlarınızı da iyileştirmek için bir fırsat olarak görebilirsiniz. Zira araştırma sonuçlarına göre sepet ortalamanız da yüksek olacak.