2018’de e-ticareti dönüştürecek teknoloji akımları

Son aylarını yaşadığımız 2017 yılında e-ticareti ve dijital pazarlamayı dönüştürme potansiyeli gösteren yeni teknolojilere dair daha fazla şey öğrenme şansı yakaladık. Bu akımlar 2018 yılında dönüştürücü etkilerini artıracaklar.

Geride kalan birkaç yıl kullanıcı deneyiminin şekillenmesiyle geçti denebilir. Daha hızlı mobil internet bağlantıları ve akıllı telefonlarla başlayan mobil devrimle birlikte mobil web siteleri müthiş ölçüde arttı, analiz ve takip teknolojilerinin gelişimiyle de müşterilerin gerçek davranışlarına dair daha fazla şey bilmek mümkün oldu.

2018 geleneği bozmayacak ve müşteri deneyimini iyileştirmeyi bir adım öteye götüren yıl olacak. Yıllardır AR-GE sürecinde olan sohbet botları, yapay zekâ, kestirimsel çözümleme ve sanal gerçeklik gibi teknolojiler, artık e-ticaret alanına ilk araçlarını kazandıracak kadar olgunlaştılar.

Mobil web siteleri

Google, 2017’de AMP (Accelerated Mobile Pages / Hızlandırılmış Mobil Sayfalar) üzerinde yoğun çalıştı. Bu biçimin amacı, mobil cihazlar üzerinden erişilen sitelerin, sayfayı yavaşlatan ögelerden arındırılmasını ve Google tarafından sunulan gelişmiş bir önbellekleme sistemi sayesinde çok daha hızlı yüklenmesini sağlamak.

AMP, 2017 yılında çoğunlukla medya sitelerinde denendi ve Google bu teknolojiyi benimseyen siteleri mobil aramalarda diğerlerinden önce listeleyerek teşvik etti. E-ticaret alanında ise henüz büyük bir popülerlik kazandığı söylenemez. Google’ın yakın zamanda SEO kurallarını AMP odağında güncellemesi ve 2018 yılında AMP uyumlu sayfaların e-ticaret sitelerince de yoğun olarak benimsenmesi kuvvetle muhtemel.

Yapay zekâ

Otonom sistemler günbegün daha fazla şeyi kendi başlarına yapmayı öğreniyor ve yalnızca internet kullanıcılarıyla değil internete bağlı nesneler ve diğer yapay zekâlar ile de etkileşime geçebiliyor.

Sohbet botları yapay zekânın neler yapabileceğine dair kısıtlı da olsa örnek teşkil ediyor. Bu teknolojinin gelişimiyle birlikte, günümüzün sohbet botlarının yerini çok daha karmaşık etkileşimler kurabilme kabiliyetine sahip olan ve bir insanla konuşuluyormuş hissini verecek sistemler alacak.

Dijital asistanlar

Google’a göre teknoloji insanları “destek çağına” soktu. Google Home, Amazon Echo ve Apple HomePod gibi dijital asistan destekli donanımlar, hâlihazırda internet kullanıcılarını evlerinde destekliyor.

Sesli Google aramaları hiç olmadığı kadar arttı. Android cihazlardan yapılan web aramalarının yüzde 20’si kullanıcılardan gelen sesli komutlarla yapılıyor. Yukarıdaki cihazlar, kullanıcılarının arama amaçlarını hızla kestirerek, en doğru sonuçları sesli olarak geri bildiriyor.

Günümüz internet kullanım şeklini dönüştürmeye başlayan dijital asistanlar, yakın gelecekte çevrimiçi alışverişin de vazgeçilmezleri arasına girebilir.

Kestirimsel analiz

Yeni bir pazarlama alanı olan kestirimsel analiz, e-ticaret siteleri ve genel olarak ticari ilişkilerde kilit rol üstlenecek. Hâlihazırda internetten alışveriş yapan müşteriler, satın alma sürecinde sofistike algoritmalar ile destekleniyor ve müşterilerin ihtiyaçları öngörülebiliyor.

Kestirimsel analiz, eldeki verilere bakarak geleceğe dair çıkarımlar yapabiliyor. Böylece bir müşterinin çevrimiçi ayak izlerinden ve satın alma alışkanlıklarından, daha ifade etmediği ihtiyaçları bile belirleniyor. Bu sayede, günümüzün en büyük zorluklarından olan müşteriye kişiselleştirilmiş deneyimler ve yanıtlar sunmak, hiç olmadığı kadar mümkün hâle gelecek.

Artırılmış ve sanal gerçeklik

Video oyunları endüstrisinin yanı sıra inşaat, emlak ve otomotiv gibi alanlar artırılmış ve sanal gerçekliği pazarlama stratejilerine dâhil etmeye başladılar. Olgunlaşma çağına giren bu teknolojiler, e-ticaret de aralarında olmak üzere birçok sektöre yeni kabiliyetler kazandıracak.

Sanal ve artırılmış gerçeklik teknolojilerinin 2018 yılında internetten alışveriş ile fiziksel mağazadan yapılan alışveriş arasındaki farkları gidermek için yeni deneysel çalışmalarda kullanılması bekleniyor.

Bir ürünü görmek, denemek gibi e-ticaretin henüz müşterilerine sunamadığı seçenekler, bugün bile artırılmış ve sanal gerçeklikle sağlanabiliyor. Fakat bu deneyimlerin daha bütüncül ve dönüştürücü bir hal alması için, teknolojinin gelişmeye ve iyi örnekler çıkarmaya devam etmesi gerek.